Alle dertien regionale publieke omroepen (RPO’s) zijn op maandag 20 maart overgestapt op cookieloos adverteren op de websites en apps. Met deze stap is ook Omroep Brabant een voorloper op de online advertentiemarkt, die de beweging maakt naar een cookieloze toekomst.
Exclusief en privacyveilig
De stap naar cookieloos betekent dat er geen gebruik meer gemaakt wordt van zogenaamde ‘third party cookies’. Zo hoeven er geen persoonlijke gegevens meer gedeeld te worden bij het vertonen van advertenties.
Albert Smeitink, Manager Marketing en Sales bij Omroep Brabant: “Bij de regionale publieke omroepen staat privacy hoog in het vaandel. Daarom is de stap naar contextueel adverteren van grote waarde. Met deze nieuwe methode van online adverteren trekken we met Omroep Brabant een duidelijke grens om de privacy van ons publiek te waarborgen.”
Nieuwe vormen van targeting
Op de website en app van Omroep Brabant wordt nu gebruik gemaakt van adverteren op basis van context, locatie, interesses en behoeftes. Advertenties passen bij het nieuwsbericht, verhaal of video op de pagina of op de gehele website of app.
“Hierdoor worden advertenties beter gewaardeerd. Daarnaast biedt deze methode op basis van context adverteerders de mogelijkheid om nog gerichter de juiste doelgroep te bereiken. Dit alles zonder dat persoonlijke gegevens van ons publiek worden verzameld of gedeeld”, aldus Albert Smeitink.