Nog steeds doen veel consumenten online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie trekken daarom samen op in een campagne tegen oplichting en misleiding door webshops. Vandaag starten de organisaties de campagne ‘Eerst reviews checken, dan bestellen’.
Meer dan 40.000 aangiftes aan- en verkoopfraude
Het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie verwacht voor 2023 meer dan 40.000 aangiftes die te maken hebben met aan- en verkoopfraude. 14.000 daarvan hebben betrekking op webwinkels die na een betaling niet hebben geleverd. Dat aantal is mogelijk hoger omdat 10.000 slachtoffers aangeven via Instagram te zijn benadeeld. Het LMIO vermoedt dat die uiteindelijk via dat platform eveneens bij een webwinkel terecht zijn gekomen.
Schadebedrag ruim 20% hoger dan in 2022
Het LMIO heeft dit jaar al 1.000 malafide webshops offline laten halen. Dat is ruim 30% meer dan in 2022. Ook uit cijfers van de Fraudehelpdesk blijkt dat de gemiddelde schade door fraude met online aankopen stijgt: sinds vorig jaar ligt het gemiddelde schadebedrag met 350 euro ruim 20% hoger dan vorig jaar.
Gebrek aan kennis over regels
Ook de ACM, de Consumentenbond en het ECC krijgen meldingen van consumenten die klagen over webshops hun zaken niet op orde hebben. Omdat het vrij gemakkelijk is om een webshop te starten, zien de consumentenorganisaties steeds meer webshopeigenaren met weinig ervaring als ondernemer en weinig kennis over de regels die consumenten beschermen bij hun online aankopen.
Voor aankoop goed checken of een webshop betrouwbaar is
Consumenten klagen over misleiding door dit soort webshops, omdat hun bestellingen veel te laat of helemaal niet geleverd worden, omdat ze onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen na retournering of niet in contact kunnen komen met het bedrijf. De organisaties roepen consumenten daarom op om eerst goed te checken of de webshop betrouwbaar is.
Niet krijgen wat je bestelt of hoge retourkosten
Eva Calvelo Muino, Director bij het ECC: “Bijna 50% van de klachten die het ECC ontvangt, heeft betrekking op online aankopen. Aankopen worden niet geleverd, consumenten krijgen niet wat ze hebben besteld of worden achteraf ineens geconfronteerd met hoge retourkosten. Dit soort situaties wil je liever voorkomen. Een review-check van één minuut is vaak al genoeg om een hoop gedoe te besparen.”
Wat kunnen consumenten doen?
Het belangrijkste en makkelijkste wat consumenten kunnen doen is reviews checken. Googel het woord ‘reviews’ en de naam of URL van de webshop, en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Sorteer en filter de reviews om een eerlijk beeld van de webshop te krijgen. Verder kan je ook meldingen en aangiftes checken op de website van de politie.
Keurmerken: controleer altijd bij het keurmerk zelf
Ook (reviews op) webwinkelkeurmerken zij neen belangrijk signaal of een webwinkel betrouwbaar is. Hier wordt misbruik van gemaakt, dus controleer ook altijd of een webshop echt is aangesloten bij het betreffende keurmerk. De belangrijkste keurmerken zijn:
Het Nederlandse Webwinkelkeur heeft ook een internationale tak, die zelfstandig opereert: Trustprofile.