Connect with us

Waar zoek je meer informatie over?

Groningen

Nieuwe slimme leesmethode biedt uitkomst voor kinderen met leesproblemen

De TOPPR-methode is een leesmethodiek die nu nog door een beperkt aantal leerkrachten in Nederland wordt ingezet. Met deze methode leren kinderen met leesproblemen in korte tijd lezen en krijgen ze bovendien meer plezier in lezen. De effectiviteit van de methode is onderzocht door de Rijksuniversiteit van Groningen. Om meer kinderen van deze methode te laten profiteren, moet de methode bekend worden bij leerkrachten in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs. 

Recordaantal laaggeletterden

In Nederland stevenen we af op een recordaantal laaggeletterden van 2,5 miljoen mensen. De inspectie van het onderwijs schudt deze week iedereen weer eens wakker in ‘De Staat van het Onderwijs’. De problemen met lezen beginnen op jonge leeftijd in het basisonderwijs. Ongeveer 25% van de leerlingen blijkt moeite te hebben om een tekst te lezen. Alle plannen en goede bedoelingen ten spijt loopt het aantal leerlingen met leesproblemen alleen maar op.

Weinig zelfvertrouwen

Kinderen die moeite hebben met lezen, hebben het zwaar op school. De lessen die andere kinderen met gemak lezen, lukt hen met moeite, waardoor ze de inhoud van de les niet meekrijgen. Maar deze kinderen hebben ook vaker last van weinig zelfvertrouwen. Ze stromen lager door in het voortgezet onderwijs en hebben daardoor minder goede kansen op de arbeidsmarkt. 

Leesproblemen

Kinderen die leren lezen, moeten eerst de letters goed kennen. Daarna moeten ze de letters aan elkaar plakken tot woorden. Daar gaat het fout. De letters worden niet in de goede volgorde geplakt en daardoor wordt bijvoorbeeld D O R P gelezen als D R O P. Bij langere woorden wordt het nog ingewikkelder.

Verkeerde leesmanier

Om de leesfoutjes te verbloemen gaan kinderen raden naar wat er staat. Daardoor begrijpen ze teksten vaak helemaal niet meer. En omdat er in de basisschool veel wordt geoefend en thuis ook nog, wordt bij 1 op de 4 kinderen een verkeerde leesmanier ingeslepen.

Wetenschappelijk onderzoek RUG

Naar de TOPPR-methode is onderzoek gedaan bij de Rijksuniversiteit van Groningen (RUG). De methodiek blijkt een functionele aanvulling te zijn op het bestaande leesonderwijs. 

 “Met de methode kan een kind in gemiddeld 12 keer een half uur beter lezen en is in de meeste gevallen een leesachterstand ingelopen. Kinderen krijgen bovendien weer plezier in lezen en krijgen hun zelfvertrouwen terug” 

De onderzoeken zijn terug te vinden op de site van TOPPR.

Iedereen kan leren lezen

Janet Weima die zelf uit het onderwijs komt, heeft als persoonlijke missie; “Ieder kind met leesproblemen leren lezen.” En dat kan haar niet snel genoeg gaan. Omdat de TOPPR-methode een goed middel is om kinderen te leren lezen, wil ze zo veel mogelijk leerkrachten opleiden om de methodiek in te kunnen zetten in de klas. 

Op dit moment staat een vacature uit om 52 coaches te werven en te trainen. Op de SBO De Kimkiel in Groningen zijn de eerste 6 juffen gecertificeerd en aan de slag gegaan om het verschil te maken. “Dit is het begin van een beweging. Ieder kind heeft recht op goed leesonderwijs en het kan mij niet snel genoeg gaan” besluit Janet haar betoog.

Ook interessant

Elektronica

Wist je dat je lang niet alle groente en fruit in de koelkast hoeft te bewaren? Sterker nog: de kwaliteit van sommige producten gaat...

Financieel

Degene die in 2021 meer dan €50.000 (€100.000 voor fiscaal partners; was in 2020 €30.692 en voor fiscaal partners €61.692) spaargeld of beleggingen in...

Gebit

Soms is een beugel noodzakelijk. Als je problemen ervaart bij het bijten, kauwen of praten bijvoorbeeld. Maar ook als je door scheve tanden onzeker...

Ondernemen

Kunststof heeft een enorme vlucht genomen in onze maatschappij, zo ook bij de inrichting van kinderdagverblijven en kinderopvang en basisscholen. Toch is naast duurzaamheid...